Vintern kommer – se till att vara förberedd och håll strålkastare och övrig utrustning i gott skick beroende på väderlek!

Många bilister byter årligen till vinterdäck enligt reglerna. Men det bästa vore att byta till vinterdäck utifrån rådande väderlek eftersom det redan efter den första frostnatten kan vara för sent. Dessutom kan det nu vara en riktigt bra tidpunkt att repetera hur man använder helljusen på rätt sätt.

Varje höst blir Sveriges körförhållanden mer utmanande på två fronter: det kyligare vädret gör vägarna hala, och mörka morgnar och kvällar besvärar sikten. Har du hunnit byta till vinterdäck på din bil?

Vid det första hala väglaget är det för sent

Man bör använda vinterdäck från början av december till slutet av mars. Men beroende på typ av däck och väglag kan man använda dem även utöver den här tiden. Alla borde definitivt vara mer förutseende och byta till bruk vinterdäck innan vädret förändras. Redan efter den första natten med frost är det troligtvis för sent eftersom vi bilister då faktiskt tvingas köra med sommardäck till själva däckbytet.

Körförhållandena kan även förändras drastiskt under längre resor. Med andra ord lönar det sig att kolla upp hela körsträckans temperaturer och vägskick för att kunna förbereda sig på mer utmanande förhållanden som kan uppstå längs vägen.

Kan du växla från helljus till halvljus vid rätt tidpunkt?

När det är mörkt är det ofta nödvändigt att ha på helljusen, men om de används fel kan de också skapa onödiga risker för andra bilister. Om man byter för tidigt till halvljus vid ett möte bildas det ett onödigt stort mörkt område mellan bilarna. Byter du istället till halvljusen för sent hinner strålkastarna blända den som kommer i mötande körfält.

Det är bra att repetera hur man använder strålkastare nu när dagarna blir mörkare. Till exempel i storstadsområden där det finns färre mörka vägavsnitt, blir man, om man inte är varsam, snabbt ovan att växla mellan hel- och halvljusen och när man ska göra det.

På vintern är det också viktigt att kolla så att strålkastarna är isfria innan man kör iväg. LED-lampor till exempel genererar inte värme, så de smälter inte eventuell is kring strålkastarna. Dessutom glöms baklyktorna lätt bort, fastän det från andra bilisters perspektiv är kritiskt att de syns. Granska därför även baklyktorna och se till att slå på halvljusen vid dåligt väder så att även baklyktorna tänds.

Om du trots dina förberedelser för vädret råkar ut för en olycka på vägen, glöm inte att du alltid kan köra din bil till Werksta för en skadebesiktning utan att behöva boka tid. Våra verksamhetsställen hittar du på www.werksta.se

Ta hand om dig och kör försiktigt i vintertrafiken önskar

Linda Bång
Marketing & Communications Manager, Werksta Sverige och Norge