Vanliga frågor (FAQ)

Asset 6

Kontakta vårt kundcenter på 020-62 29 00. Du kan också visa upp skadorna på närmaste Werksta utan tidsbeställning, kontakta oss online eller skicka bilder på skadorna via vår fotobesiktning.

Asset 6

Nej. Du kan ta din bil till oss för en  skadebesiktning utan tidsbeställning under våra bilverkstäders öppettider. Skadebesiktningen tar ungefär 20 minuter. Under inspektionen undersöker vi skadans omfattning, gör en kostnadsberäkning och tillhandahåller nödvändig information till ditt försäkringsbolag. Samtidigt reserverar vi en tid för den faktiska reparationen.

Asset 6

Ja, Werksta är en reparationspartner till alla försäkringsbolag. För ersättning av skador behöver ditt försäkringsbolag en skadeanmälan.

Om du ännu inte har gjort någon skadeanmälan, hjälper vi dig att göra den när du tar med dig bilen till skadebesiktningen. Om skadeanmälan redan är gjord är det också bra! För oss räcker det att få informationen om vilket bolag din bil är försäkrad hos. Vi levererar de nödvändiga uppgifterna och en bedömning av reparationens omfattning till ditt försäkringsbolag när besiktningen är genomförd.

Asset 6

Werksta är krockverkstad för alla försäkringsbolag och bilmärken. Vi är också en Tesla-auktoriserad skadeverkstad i Sverige. Kontakta vårt kundcenter eller din lokala verkstad för att se specifikt vilka bilmärken just de kan hjälpa till med. Vi följer alltid tillverkarens instruktioner i vårt arbete, vilket innebär att den ursprungliga garantin för din bil alltid bevaras.

Asset 6

På Werksta får du på ett smidigt sätt hjälp med alla slags skadereparationer av plåt-, lack- och krockskador på din bil. Reparation av stenskott i vindrutan och byte av vindrutor är också någonting vi är experter på. Billackeringen gör vi på våra egna lackeringsverkstäder.

  • Plåtskador (som till exempel bucklor, repor och krockskador)
  • Lackskador (exempelvis repor, kollisionsskador eller stenskott i lacken)
  • Parkeringsskador (till exempel dörruppslag eller plastreparation av stötfångare)
  • Vindrutor (byte av vindrutor och lagning av stenskott)
  • El- och hybridbilar. Vi har kunskap om fordon med ny teknik och reparerar el-och hybridbilar av olika märken.
Asset 6

Ja. Vi utför reparationer oavsett ägandeform av bilen. Kontakta vårt kundcenter på 020-62 29 00 så hjälper vi dig.

Asset 6

Ja, det gör den. De professionella skadereparatörerna på Werksta ser till att din bil repareras på samma sätt enligt biltillverkarens reparationsanvisningar. Vi är mycket måna om att din bils säkerhet, användbarhet och hållbarhet kommer att förbli densamma som innan den skadades. Vi erbjuder en garanti för allt vårt reparationsarbete.

Asset 6

När du lämnar in din bil får du ett preliminärt färdigdatum. Vi ringer dig alltid när bilen är klar eller skickar ett SMS. Om du har några frågor angående bilens skadereparationer hjälper vårt kundcenter gärna till.

Asset 6

I de flesta fall ja. Låt oss veta när du behöver en ersättningsbil så kan vi arrangera detta genom våra hyrespartners.

Asset 6

Ett litet stenskott i vindrutan kan ofta fixas med reparation. Det tar ungefär en halvtimme. Om din försäkring innehåller en glasförsäkring, kostar reparationen ingenting för dig. Om stenskottet har brett ut sig eller om det finns en spricka i glaset, måste vindrutan oftast ersättas med en ny. Detta görs vanligtvis inom en arbetsdag. Om du har en glasförsäkring eller full kasko betalar du endast självrisken för byte av vindrutan.

Asset 6

Byte av en vindruta sker vanligen under en arbetsdag om vi redan har kunnat inspektera din bils vindrutemodell och eventuell ytterligare teknik. Så om du tar din bil till oss på morgonen kommer du få tillbaka den på eftermiddagen.

Asset 6

Om din fordonsförsäkring innehåller en glasförsäkring kan det bli helt gratis för dig att reparera vindrutan, dvs ditt försäkringsbolag betalar hela reparationen av vindrutan – beroende på vilket försäkringsbolag du har. Utan glasförsäkring kostar reparationen av vindrutan på Werksta 750 kronor och reparationen av stenskott samtidigt 400 kr/ stenskott.

Om du har fullkasko eller glasförsäkring för din bil betalar du endast självrisken för bytet av vindrutan. Om du ska betala reparationen eller bytet av vindrutan själv, får du en kostnadsberäkning från oss vid skadebesiktningen. Priset på den nya vindrutan påverkas av glasmodellen och andra eventuella egenskaper så som kamerateknik och uppvärmningsförmåga.

Asset 6

Vi specialiserar oss på att reparera skador. Rutinarbeten som korrosionsskador är inte en del av vårt tjänsteutbud.

Asset 6

NPS eller Net Promotor Score, är en vanligt förekommande måttstock inom servicebranschen som beskriver kundupplevelsen och sannolikheten att kunden kommer rekommendera tjänsten. Talet berättar om relationen mellan antalet kunder som är mycket nöjda med vår service och som gärna rekommenderar oss (betyg 10 eller 9) och antalet missnöjda kunder (betyg 0-6).

Asset 6

Vagnskadegaranti ingår när du köper en ny bil i Sverige – det är generalagenterna som erbjuder en garanti som gäller i tre år från bilens första registreringsdag. Generalagenten är den som representerar biltillverkaren i landet och har ensam försäljningsrätt av bilmärket.

Precis som i försäkringar finns det en självrisk i din garanti. Den kan skilja sig mellan olika bilmärken, så kolla med återförsäljaren av ditt bilmärke vad som gäller för just din bilmodell.

Vagnskadegarantin ersätter skador vid trafikolyckor, skadegörelse och andra yttre olyckshändelser (exempelvis ett träd eller gren som faller ned på ditt fordon). Du ska alltid få med ett garantibevis när du köper en ny bil där det framgår hur länge garantin gäller. Se garantibeviset som en värdehandling och förvara det på ett säkert ställe.

Asset 6

Vår ambition är att vara branschens mest hållbara företag och vi arbetar aktivt för att minska påverkan på vår miljö och säkerställa en hållbar utveckling i all vår verksamhet.

Vårt sociala ansvar handlar framförallt om våra värderingar och vårt arbete med Corporate Governance siktar på att säkerställa ansvarsfullt agerande såväl internt som hos våra partners.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete här

Asset 6

Efter din bil reparerats skickar vi ett SMS till dig där du får utvärdera vårt arbete på en skala från 0 till 10. Du kan också skicka oss feedback online, ringa vårt kundcenter på 020-62 29 00 eller genom att skicka ett meddelande till kundcenter@werksta.se.