Nya vindrutor är tunnare, smartare och miljövänligare, men också mer ömtåliga

Blogg 22.04.2022

Få bilister tänker på vilken smart teknik som finns inbyggd i deras vindrutor. En modern vindruta består inte bara av glas, utan innehåller också olika slags teknik som kräver kalibreringskompetens vid installation. Den nya tekniken främjar trafiksäkerhet och hållbarhet, men påverkar samtidigt kostnaderna för vindrutereparationer.

Tekniken utvecklas i våldsam fart både i bilar och annan teknisk utrustning vi använder. Vindrutetekniken har gjort stora framsteg och har på ett avgörande sätt har förändrat vindrutans roll vid körning. Innovationer gör det säkrare att köra, men samtidigt har det också blivit dyrare att byta ruta.

Vindrutan, ytterligare en hjärna och ett par ögon

En modern vindruta innehåller mycket mer än bara glas. Vindrutorna innehåller många olika slags teknik, som hjälper föraren och gör det lite säkrare att köra.

– Man kan nästan säga att vindrutorna ger en extra hjärna och ett andra par ögon utöver förarens egna. Uppvärmning, antenner och regnsensorer har funnits i rutor en längre tid redan. Andra tillval är tonade, värmereflekterande och akustiska rutor, som ofta används i dieselbilar. Den senaste tekniken är kameror som bland annat läser av vägmärken och avstånd samt styr helljus, berättar Urban Magnusson, chef auktorisationer och kvalitet på Werksta.

Förutom att moderna vindrutor har blivit mer tekniska har de också blivit tunnare än förut. Det går åt mindre råvara till dagens vindrutor och de är också lättare än tidigare. Detta sparar tillverkningskostnader och minskar miljöpåverkan vid både tillverkning och körning.

– Förändringar i vindrutorna har till exempel införts till följd av EU-direktiv och konsekvenserna har i regel varit positiva. Samtidigt är de tunnare rutorna ändå lite känsligare för stenskott, som på grund av vinterväglag, sand och grus, drabbar de nordiska länderna mer än det övriga Europa, fortsätter Urban Magnusson.

Ännu viktigare att reparera stenskott snabbt

Den extra tekniken ger bättre trafiksäkerhet, men nackdelen är att priset på rutorna har stigit. Installationen av rutorna kräver också mer kunskap och kalibreringsarbete.

– De nya systemen som assisterar föraren är viktiga för körsäkerheten, även om föraren i sista hand är den som ansvarar för körningen. För att allt ska fungera korrekt ska systemen kalibreras av någon med rätt kompetens, dvs. ställas in, varje gång vindrutan byts ut. Till exempel berättar en kamera för bildatorn i vilken riktning bilen rör sig, och bara en liten ändring i kamerans position motsvarar flera meter i synfältet, konstaterar Urban Magnusson.

Den kunskap som installationen kräver höjer också installationskostnaderna. Därför ligger det framför allt i bilistens intresse att snabbt reparera en vindruta med ett stenskott hos en kunnig aktör. Att byta vindruta har alltid varit ett betydligt dyrare alternativ än att reparera ett stenskott, men med de moderna tekniska rutorna har skillnaden blivit ännu större. Att reparera en ruta är dessutom väldigt mycket bättre för miljön.

– Våren är traditionellt en säsong för vindruteskador i Sverige. Om det bara är möjligt, så är det värt besväret att låta reparera en skadad ruta så snabbt som möjligt, eftersom det förlänger rutans livslängd. Stenskott som är mindre än en femkrona kan ofta repareras, vilket bara kostar en bråkdel jämfört med byte av ruta och sparar upp till 44 kg koldioxid, avslutar Urban Magnusson.

En vår fylld av solsken men fri från stenskott önskar vi på Werksta