Blogg 06.02.2020

Många bilägare i Sverige kör runt med sin bil precis som den är. På sommaren är det förstås inga problem. Men på vintern gör sanden och saltet på vintervägarna det till en väldigt svår miljö för bilens lack och underrede och det kan behövas extra skydd. Flera bra sätt att skydda lack och andra ytor på bilen är att exempelvis tvätta bilen regelbundet, använda en hård lackbehandling, stenskottsfilm och rostskydd på underredet.

Vädret i Sverige är tufft mot bilar. Slask, vägsalt, sand och tjäle på vägarna – allt detta utsätts bilens lack för. Detta leder till smuts och repor som i sin tur kan leda till rostbildning. Som tur är finns det många alternativ att välja bland för att skydda bilen mot dessa påfrestningar, lösningar som förlänger bilens livslängd och sänker underhållskostnaderna på lång sikt.

Om man bara ska göra en enda sak för lacken på bilen är det att tvätta bilen noggrant och regelbundet. Genom att hålla bilen ren håller man den i bra skick och avlägsnar exempelvis dammpartiklar orsakade av dubbdäck, som kan slita på lacken och ge rostskador. Efter tvätten är nästa rekommenderade steg oftast vaxning.

Både tvätt och vaxning bör göras noggrant. Avlägsna överflödigt vax, även från hjulhusen, med rengöringsmedel och en mjuk svamp eller borste. Vaxa även trösklarna, kanterna vid däcken och insidan av dörrarna.

Genom att tvätta vindrutan och sidorutorna ökar man säkerheten. Man ser betydligt bättre när man kör när man kommer ihåg att avlägsna sommarens damm även på insidan. Det finns också olika medel för bilrutorna som gör att vatten och smuts lättare rinner av från ytan.

Bästa skyddet med hård lackbehandling och film

Ett lite mer hållbart skydd får du med en hård lackbehandling. En keramisk ytbehandling ger i regel ett garanterat skydd på flera år och gör lacken mer motståndskraftig mot repor. Förutom lackbehandlingen kan du dessutom sätta stenskottsfilm på extra utsatta partier. Är skadan redan skedd? Vi på Werksta kan hjälpa dig med billackering.

Den kurviga formen på moderna bilar gör att det är vissa partier på karossen som är särskilt utsatta för stenskott. Dessa partier utsätts för så hårda och frekventa stenskott att film eller stänkskydd nästan är enda sättet att skydda dem.

Man kan också minska problemet genom att hålla säkerhetsavstånd. Att hålla ordentligt avstånd till bilen framför ökar inte bara säkerheten, utan minskar stenskott på fronten och vindrutan.

Underredet på bilen mest utsatt

Ett särskilt rostskydd för underredet ger skydd mot vägsalt och annat som kan stänka upp från vägbanan medan du kör. Det skydd som läggs på underredet i fabriken är nämligen otillräckligt för de varierande väderförhållandena i Sverige. Man kan tänka på det så här: om man tillverkar 80 miljoner bilar om året i världen är det en ytterst liten andel som hamnar på den svenska marknaden. Vinterförhållandena och den omfattande användningen av vägsalt i Sverige finns inte de flesta länder, så det är inte konstigt att de inte står högst upp på prioriteringslistan när man designar bilarna.

Så du, ta hand om din bil och kör försiktigt!

Marcus Larsson, Lackchef, Werksta Västra Frölunda


Marcus har över 15 års erfarenhet i lackbranschen